Niebezpieczny dla zdrowia syndrom „SMS-owej szyi”

0
Kawa zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com

Większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, nieergonomiczna pozycja w pracy, nadwyrężą kręgosłup. Jednak nie wszyscy mają świadomość, że częste użytkowanie telefonu również deformuje sylwetkę i powoduje sztywność mięśni. Objawy te można powiązać ze syndrom „SMS-owej szyi”. Z tym problemem boryka się większość 30-,40-latków. Czym może grozić nadmierne korzystanie z komórki.

Syndrom SMS-owej szyi (text neck syndrome) jest jednym z efektów, który został zauważony i opisany w medycznej literaturze już dawno temu. Obecnie przybiera rozmiar problemu społecznego.

Nieustanne SMS-owanie, wpatrywanie się w ekran smartfonu lub tabletu, czytanie z ekranu to czynności wykonywane zazwyczaj w pozycji zgarbionej z pochyloną głową. Przez wiele godzin dziennie. Ma to swoje konsekwencje w postaci wad postawy i zespołu dolegliwości:

– bólu ramion,

– bóli głowy,

– drętwienia rąk,

– uczucie mrowienia i kłucia w okolicy szyi, ramion i między łopatkami,

– sztywności mięśni,

– bólu przy ruchach szyją.

Statystycznie korzystamy ze smartfonów przez 147 minut dziennie, miesięcznie około 73 godziny, a rocznie ponad 800 godzin.

Początkowo niegroźne, choć dokuczliwe bóle szyi i karku prowadzą do zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa, szybszego zużywania się krążków międzykręgowych, mięśni i ścięgien utrzymujących kręgosłup w prawidłowej pozycji. Może dochodzić również do problemów z oddychaniem, bólów w klatce piersiowej, przewlekłych bólów głowy i zaburzeń neurologicznych.

Nieergonomiczne posługiwanie się urządzeniami mobilnymi oraz uzależnienie od spędzania wielu godzin przed ekranami ma również inne, bardzo poważne konsekwencje zdrowotne, wśród których syndrom SMS-owej szyi jest tylko jednym z wielu.

Nie tylko szyja, ale również ręce (kciuki i nadgarstki) są narażone na negatywne skutki zbyt częstego korzystania z urządzeń mobilnych. Może powodować:

– Tzw. kciuk gracza to przypadłość, na którą chorują osoby grające na padach od konsol oraz na ekranach dotykowych operując kciukami.

– Zespól de Quervaina, przewlekły stan zapalny pochewki ścięgnistej nadgarstka.

– Zespół cieśni nadgarstka, narażone są  szczególnie osoby pracujące na komputerze z myszką i klawiaturą.

Należy pamiętać też o tym, że nadmierne przesiadywanie w mediach społecznościowych jest szkodliwe dla zdrowia psychicznego  i może prowadzić do zaburzeń psychicznych: depresji, nerwicy, obsesji, FOMO (Fear of Missing Out) i wyobcowania z prawdziwego życia społecznego.

Co zmienić po diagnozie syndromu SMS-owej szyi?

Należy przede wszystkim dbać o prawidłową postawę ciała, regularne odpoczynki i aktywność fizyczną. Ważne jest również to, aby ograniczyć czas spędzany przed ekranem telefonu. Poniższe 5 punktów jest wprowadzenia od zaraz.

  1. Utrzymuj prawidłową postawę ciała: szyja nie może być nadmiernie pochylana.
  2. Rób częste przerwy i ogranicz korzystania z urządzenia.
  3. Zrób kilku ćwiczeń rozciągających i rozluźniających mięśnie szyi, pleców i karku po dłuższym użytkowaniu urządzeń mobilnych.
  4. Spędzaj czas wolny, nie używając telefonu.
  5. Unikaj patrzenia w dół z pochyloną głową.

Źródło: Radio Zet