Wielka Brytania wstrzymuje loty Boeinga 737 MAX

0
Boeing 737 MAX 9 by Clemens Vasters (CC BY 2.0)

Z powodów bezpieczeństwa Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (The UK Civil Aviation Authority, CAA) wydał postanowienie o zamknięciu przestrzeni powietrznej dla Boeinga 737 MAX. Decyzja jest reakcją na katastrofę samolotu tej serii w Etiopii.

Wielka Brytania jest pierwszym europejskim krajem, który zdecydował się na taki ruch.

“Urząd Lotnictwa Cywilnego uważnie monitoruje sytuację, jednak ponieważ nie mamy w tej chwili wystarczających danych z rejestratora lotu, wydał instrukcję o wstrzymaniu wszelkich komercyjnych lotów pasażerskich wszystkich przewoźników przylatujących, wylatujących lub przelatujących przez przestrzeń powietrzną Zjednoczonego Królestwa” – informuje CAA w komunikacie.

Zakaz obowiązuje do odwołania. Jednocześnie CAA informuje, że pozostaje w kontakcie z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego.

Kolejnym krajem, który podjął decyzję o zamknięciu swojej przestrzeni powietrznej dla tego modelu samolotu są Niemcy. Taką samą decyzję podjęły także Francja i Irlandia.

Irlandzki Urząd Lotnictwa (IAA) napisał w oświadczeniu: “Decyzja IAA zapadła w związku z bezprecedensową utratą dwóch samolotów Boeing 737 MAX w ostatnich miesiącach. Ponieważ obecnie nie mamy wystarczających informacji z rejestratora lotu, jako środek zapobiegawczy wydaliśmy instrukcje o wstrzymaniu wszelkich komercyjnych lotów pasażerskich samolotu Boeing 737 MAX wszystkich przewoźników przylatujących, wylatujących lub przelatujących przez irlandzką przestrzeń powietrzną”.

Uziemienie samolotów Boeing 737 MAX 8 ogłosiły dziś także Australia, Malezja, Singapur, Argentyna, Oman, a ponadto linie lotnicze Norwegian Air, Jet Airways z Indii, Eastar Jet z Korei Południowej oraz niemiecki operator turystyczny TUI.

Tuż po katastrofie samolotu Ethiopian Airways, w której zginęły wszystkie 157 osób znajdujących się na pokładzie, decyzję taką podjęły władze Etiopii, a w poniedziałek ich śladem poszły Chiny i Indonezja, a także meksykańskie linie Aeromexico, argentyńskie Aerolineas Argentinas, brazylijskie Gol Airlines, mongolskie MIAT, południowoafrykańskie Comair, marokańskie Royal Air Maroc.

Według cytowanych przez Reutera wyliczeń branżowego portalu Flightglobal, oznacza to, że uziemionych zostało prawie 40 proc. spośród 371 znajdujących się w użyciu samolotów Boeing 737 MAX 8. Ten model samolotu wszedł do komercyjnego użytku w maju 2017 r.

Katastrofa lotnicza w Etiopii

Przypomnijmy – lecący z Addis Abeby do Nairobi Boeing 373 MAX 8 linii Ethiopian Airlines rozbił się w niedzielę rano sześć minut po starcie z lotniska w stolicy Etiopii. Wśród ofiar katastrofy było m.in. dwoje obywateli Polski, a także wielu pracowników agend ONZ. Była to już druga katastrofa tego modelu samolotu w ciągu ostatnich miesięcy. Pod koniec października 2018 r. taki sam samolot należący do linii Lion Air z Indonezji rozbił się kilka minut po starcie z Dżakarty.

Niedzielna katastrofa, a także kolejne decyzje władz lotniczych i linii o wstrzymaniu użytkowania tego typu samolotów spowodowały znaczącą przecenę akcji amerykańskiego koncernu – wczoraj straciły one na wartości ponad 5 proc., a dziś na otwarciu notowań – kolejne 4,8 proc.

Wczoraj Boeing poinformował, że “w nadchodzących tygodniach” dokona aktualizacji oprogramowania komputerowego systemu stabilizacji i kontroli lotu we wszystkich samolotach typu 737 MAX. Koncern potwierdził, że zmian w oprogramowaniu w 737 MAX 8 i 737 MAX 9 oczekuje amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA). Według Boeinga chodzi o to, “by bezpieczny samolot był jeszcze bezpieczniejszy”. Do prac nad aktualizacją oprogramowania przystąpiono po katastrofie w Indonezji.

Źródło: pap.pl