Nowa sieć dyskontowa Tesco, Jack’s, rozpoczyna sprzedaż

0
Tesco by David Howard (CC BY 2.0)

Tesco zaprezentowało swoją nową sieć rabatową o nazwie Jack’s, która ma na celu stworzenie konkurencji dla rosnącej w siłę niemieckich rywali Aldi i Lidla.

Pierwszy sklep znajduje się w byłym sklepie Tesco w Chatteris w Cambridgeshire. Kolejne dyskonty zostaną otwarte w dniu dzisiejszym w Immingham, Lincolnshire.

Od 10 do 15 sklepów planowanych jest w nowych lokalizacjach, obok istniejących już sklepów Tesco i niewielkiej liczby ponownie otwartych sklepów Tesco.

Dyrektor generalny Dave Lewis twierdził, że Jack’s – nazwany na cześć założyciela Tesco Sir Jacka Cohena – będzie tańszy niż Aldi czy Lidl.

“Myśleliśmy o tym, czego chcą klienci i dostarczmy to w sposób najbardziej opłacalny i zorientowany na wartość” – powiedział BBC. „Celem jest osiągnięcie najniższych cen dla naszych klientów”.

Sklepy Jack’s będą sprzedawać 2600 produktów – o wiele mniej niż 35 000 w supermarketach Tesco – w tym 1800 produktów sygnowanych marką “Jack’s”.

Fraser McKevitt z Kantar Worldpanel powiedział, że Jack’s będzie miał niewielki bezpośredni wpływ na swoich niemieckich rywali: “W całym kraju jest już ponad 1300 sklepów Aldi i Lidl, a ich łączny udział w rynku wynosi 13,1%, więc Jack’s wyraźnie gra w długoterminową grę.

Podobnie jak jego dwaj rywale, Jack’s będzie miał centralną alejkę oferującą produkty żywnościowe i przemysłowe o nazwie WIGIG – When It’s Gone It’s Gone.

Jack’s będzie miał także ofertę owoców i warzyw Fresh Five, która będzie odzwierciedlać Super Six Aldi.

Ceny Jack’s w porównaniu z Aldi i Lidl:

Jabłka Granny Smith: Jack’s 1,25 £ (x5); Aldi 1,19 £ (x6); Lidl 1,39 £ (x7)

Biały krojony chleb: Jack’s 45p; Aldi 40p; Lidl 49p

Fasolka po bretońsku: Jacks 29p; Aldi 23p; Lidl 29p

Kiełbaski wieprzowe: Jack’s 1,29 £ (x 8); Aldi 1,09 £ (x 12); Lidl 1,09 £ (x 12)

Nicholas Carroll, starszy analityk ds. sprzedaży detalicznej w Mintel, powiedział: “Aldi i Lidl mogą czuć się wyróżnieni, ponieważ ich nowy rywal czerpie wiele inspiracji z ich sklepów. Jack’s to format, który został stworzony, by konkurować ze sklepami, które zakłóciły podstawową działalność Tesco w ciągu ostatniej dekady. “

Firma Mintel spodziewała się, że sektor dyskontów żywności wzrośnie o prawie 12% w tym roku. “W perspektywie średnioterminowej zarówno Aldi, jak i Lidl planują od 250 do 300 nowych sklepów w Wielkiej Brytanii, podkreślając, że Tesco ma jeszcze wiele do zrobienia na rynku” – powiedział Carroll.

“Tesco stoi przed prawdziwym sprawdzianem, który pokaże czy inwestowanie w sieć sklepów dyskontowych jest opłacalnym formatem, który spowolni wzrost Aldi i Lidla.”

Tesco inwestuje od 20 do 25 milionów funtów w Jack’s, które Lewis opisał jako “bardzo, bardzo skromne”.

Chociaż Jack’s jest “częścią rodziny Tesco” dyskont nie wyda ani nie zaakceptuje punktów Clubcard – powiedział Lawrence Harvey, były dyrektor Aldi UK aktualnie odpowiedzialny za Jack’s. Nie będzie również możliwa żadna operacja online.

Oprócz dyskontów, Tesco musi zmagać się na rynku sprzedaży detalicznej z połączonymi siłami Sainsbury’s i Asda, jako największym supermarketem w Wielkiej Brytanii.

Fuzja 15 miliardów funtów będzie przedmiotem szczegółowego dochodzenia w sprawie konkurencji, ogłoszonego w środę przez Urząd ds. Konkurencji i Rynków.

Pierwszy sklep Jack’s zostanie ustawiony obok większego supermarketu Tesco, aby zobaczyć, jak konsumenci robią zakupy.

Szef Tesco powiedział ze nie martwi się o to, że nowe sklepy stworzą zagrożenie, czy bezpośrednią konkurencję dla sklepów Tesco.

Pięć z nich zostanie przemianowanych na sklepy Metro, które są większe niż Tesco Express, ale mniejsze niż supermarkety. Tylko dwa będą pochodzić ze sklepów zamkniętych, w 2014-15, kiedy pan Lewis objął stanowisko dyrektora naczelnego, a reszta będzie nowa.

Źródło: bbc.co.uk