Dwie strony medalu MOT

0
Child Labor Car Mechanic Cars Labor Kid Mechanic by suvajit (CC0 1.0)

Instytut Adama Smitha wezwał ministrów do porzucenia testu MoT, określając go jako “przestarzały” i “klasyczny przypadek złej polityki”. Kierowcy wydają 250 milionów funtów rocznie na kontrole MoT.

Chcą, aby rząd “wkroczył w XXI wiek i skupił się na błędzie kierowcy”, który jest największą przyczyną wypadków drogowych. “Żadne testy dowodowe nie poprawiają bezpieczeństwa”.

Jeśli roczny MTS nie będzie już obowiązkowy, kierowcy zaoszczędzą średnio prawie 180 funtów, według Instytutu Adama Smitha. Chodzi o to, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach, zmniejszając prawdopodobieństwo wystąpienia awarii mechanicznych – ale organizacja twierdzi, że nie ma to większego znaczenia.

Tylko dwa procent wypadków spowodowane jest problemami mechanicznymi w Wielkiej Brytanii. Autor raportu, Alex Hoagland, powiedział: “Nie ma dowodów na to, że kontrole bezpieczeństwa pojazdów poprawiają bezpieczeństwo pojazdu.”

Oprócz nieprawidłowego funkcjonowania MOT, raport sugeruje, że inną opcją byłoby zredukowanie go raz na trzy lata lub zastosowanie go tylko do pojazdów, które mają co najmniej pięć lat.

Wezwała także ministrów do przeznaczenia większych środków na rozwój samochodów bez kierowcy (o czym piszemy tutaj), które mogłyby uratować życie poprzez wyeliminowanie błędu kierowcy. Sam Dumitriu z Instytutu Adama Smitha dodał: “Testy MoT mają zapobiegać wypadkom i ratować życie, ale nigdy nie zostały wystawione na próbę”.

Ale brytyjskie stowarzyszenie motoryzacyjne AA twierdzi, że wycofanie testu MoT byłoby “niebezpiecznym” posunięciem, prowadzącym do większej liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń, podczas gdy RAC również źle ocenił propozycję. Rzecznik RAC ds. Dróg Nicholas Lyes powiedział: “Usunięcie MOT byłoby ogromnym krokiem wstecznym i receptą na katastrofę. Oznaczałoby to, że kierowcy nie musieliby już rutynowo wykonywać żadnych czynności, aby sprawdzić, czy ich pojazdy są bezpieczne, co może prowadzić do ogromnej liczby pojazdów, które stanowią zagrożenie dla wszystkich użytkowników dróg. Nie możemy sobie wyobrazić, że miałoby to poparcie ze strony brytyjskiego społeczeństwa”.

“Akceptujemy test MOT nie jest doskonały, ale o wiele lepiej go mieć, niż nie. W rzeczywistości chcielibyśmy, aby był on regularnie sprawdzany i wierzymy, że istnieje argument, by oprzeć go nie tylko na wieku pojazdu, ale także na liczbie przejechanych kilometrów”.

“Rząd nie będzie też miał apetytu na ponowną pracę nad MOT ponieważ w tym roku dokonał już zmian, które obejmowały poszerzenie jego zakresu w niektórych obszarach.”

Źródło: scotsman.com