Czarna lista linii lotniczych

0

Indonezyjskie linie lotnicze, których samolot z 54 osobami na pokładzie rozbił się wczoraj na Nowej Gwinei, miały zakaz poruszania w europejskiej przestrzeni powietrznej. Powód to nieprzestrzeganie standardów bezpieczeństwa. Ale takich przewoźników jest więcej – aż 232. Sprawdź, które linie lotnicze są na czarnej liście.
Choć dokładne przyczyny katastrofy nie są do końca znane, eksperci natychmiast zaczęli spekulować na temat stanu technicznego samolotu ATR42-300. Pojawiały się opinie, że samoloty we flocie tej linii to już dość stare maszyny, a co gorsza, mechanicy i serwisanci prawdopodobnie są niewystarczająco wyszkoleni. To zresztą nie jest problem jedynie linii Trigana.

Być może jest jeszcze zbyt wcześnie na wyrokowanie, jednak faktem jest, że w ostatnim czasie doszło kilku innych katastrof z udziałem indonezyjskich samolotów. Zaledwie w czerwcu indonezyjski samolot transportowy „Hercules” spadł na jedną z dzielnic mieszkalnych w mieście Medan na wyspie Sumatra. Na pokładzie znajdowało się 113 osób, wszystkie zginęły.

Jeszcze większa katastrofa wydarzyła się pod koniec grudnia ubiegłego roku. Zginęły wówczas 162 osoby lecące samolotem na trasie z Indonezji do Singapuru.

Trzy katastrofy indonezyjskich samolotów w tak krótkim czasie to nie przypadek. Niemal wszystkie tamtejsze linie lotnicze ze względu niezachowywania wystarczających standardów bezpieczeństwa są objęte zakazem latania w europejskiej przestrzeni powietrznej wydanym przez Komisję Europejską. Taki zakaz miała również linia Trigana Air Services i to już od 2007 roku.

Czarna lista linii lotniczych, które mają zakaz poruszania się po europejskim niebie, przygotowywana jest co roku przez Komisję Europejską we współpracy z poszczególnymi krajami i organizacjami lotniczymi m.in. EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego). Najnowsza lista linii objętych zakazem została opublikowana w czerwcu tego roku. Znajdują się na niej 232 linie lotnicze.

Na czarnej liście KE znajdują się linie, które mają certyfikat wydany przez 20 krajów. Są to: Afganistan, Angola (z wyjątkiem TAAG Angola Airlines), Benin, Republika Konga, Demokratyczna Republika Konga, Dżibuti, Gwinea Równikowa, Erytrea, Gabon (z wyjątkiem: Afrijet i SN2AG), Indonezja (z wyjątkiem 4 linii min. Air Asia i Garuda Indonesia), Kazachstan (z wyjątkiem Air Astana), Kirgistan, Liberia, Libia, Mozambik, Nepal, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca, Sierra Leone, Sudan i Zimbabwe. Zakaz dotyczy także jednej linii lotniczej z Surnamu: Blue Wing Airlines.

W tym roku żadna nowa linia lotnicza nie została wciągnięta na czarną listę. Za to Komisja dopuściła do ruchu po europejskiej przestrzeni powietrznej wszystkie filipińskie linie lotnicze. Zresztą już rok wcześniej przewoźnik Cebu Pacific Air został dopuszczony do ruchu nad Europą, a w 2013 roku zakaz cofnięto Philippine Airlines. Świadczy to o stopniowej poprawie bezpieczeństwa ruchu lotniczego na Filipinach.
Lista bezpieczeństwa Komisji Europejskiej nie służy tylko temu, by nie wpuszczać do swojej przestrzeni linii niespełniających standardów bezpieczeństwa, ale również temu, by pasażerowie, którzy będę przemieszczać się poza Europą mogli sprawdzić, czy wybrany przez nich przewoźnik spełnia standardy bezpieczeństwa.

Komisja przypomina, jak wielkim sektorem gospodarki jest już transport lotniczy. Od 1992 roku liczba lotów w ramach Unii Europejskiej się podwoiła, a liczba pasażerów wzrosła o 300 proc.
Lotnictwo zapewnia 5,1 mln miejsc pracy w Europie, generując wartość biliona euro dziennie europejskiego PKB.

Źródło: onet.pl