„Daily Mail” kłamie o polskich obozach śmierci

0

To właśnie dzisiaj przypada 70. rocznica uwolnienia więźniów z obozu śmierci w Auschwitz-Birkenau. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń II Wojny Światowej, upamiętniające nazistowską politykę Niemiec, której ofiarami było od jednego, do sześciu milionów ludzi (historycy nie są zgodni w tym aspekcie). Zabici byli najczęściej Żydami, polakami, Romami oraz przedstawicielami innych narodowości. Niestety, od co najmniej kilku lat światowe media ulegają kłamliwemu trendowi pisania o „polskich obozach zagłady” lub „polskich obozach śmierci”. To fałszywe stwierdzenie sugeruje, że to Polacy były realizatorami polityki eliminacji mniejszości narodowej i w tym celu budowali „polskie obozy śmierci”. Szkocki „Daily mail” jest najświeższym przykładem ignorancji mediów wobec prawdy historycznej. Oryginalny tytuł wczorajszego artykułu na temat „Treblinki” brzmiał: „Almost 1,000 had tried to flee the Polish extermination camp in August 1943”. Na szczęście obecnie zastąpiono już słowo „Polish” na “Nazi”, jednak fakt pojawienia się takiej wiadomości budzi skrajne uczucia. Nie jest to przypadek odosobniony: dwa dni temu CNN również pisało o „Polish camps” w aspekcie Treblinki, a w połowie zeszłego roku „New Yorker” również popularyzował kłamliwe stwierdzenie. Polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych prowadzi katalogowanie publikacji, zawierających nieprawdziwe stwierdzenia na temat niemieckich obozów śmierci, które znajdowały się na terenie polski. Do tej pory nie ruszyła żadna sprawa sądowa z ramienia aparatu rządowego, względem ukarania lub oficjalnego sprostowania fałszywych słów. Zdaniem historyków, na których powołuje się portal Onet.pl, popularyzowanie takiego obrazu zagłady, „jest nie tylko obraźliwe, ale i historycznie nieprawdziwe. Organizacje polonijne przyznają, że stosowanie go w mediach nie ułatwia walki z zakłamaniami o udziale Polski w Holokauście, które wciąż funkcjonują na Zachodzie.”