Droga do celu

0
Kariera

Co pracodawcy cenią sobie najbardziej?

Zapewne nie raz przyszło Ci do głowy pytanie, jakie są cechy charakteru pracownika? Które z wartości osobistych są wyjątkowo cenione przez ludzi rekrutujących lub samych pracodawców?

W wyborze zawodu bardzo ważnym elementem jest określenie własnych cech charakteru, osobowości. Poznajemy je, obserwując nasze podejście do samego siebie, do pracy i do innych ludzi. Przejawiają się one w naszym zachowaniu i czynnościach, które na co dzień wykonujemy.

Wraz z stanowiskiem o jakie staramy się w rozmowie kwalifikacyjnej, tym skrupulatniej osoba rekrutująca bierze pod uwagę cechy osobowościowe aplikanta. Jest to na tyle istotne, że w CV czy liście motywacyjnym, gdy nawiązujemy pierwszy kontakt z pracodawcą, nie można pominąć kliku słów o sobie i kim jesteśmy. Rekrutujący często robią zestawienie cech, jakie kandydaci zapisali w CV oraz jakie zaobserwowali podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Po czym porównują potencjalnych nowych pracowników, aby wybrać tego, który ma najwięcej pożądanych wartości osobistych. Głównie dlatego jest bardzo ważne, żebyś — jeśli wybierasz się na rozmowę o pracę — dobrze wiedział, jakich cech firma poszukuje oraz podkreślił je w CV i liście motywacyjnym, a także bezpośrednio na rozmowie.

Warto wiedzieć, że pozytywne cechy charakteru są wskazane w wykonywaniu każdego zawodu, ale są zawody, gdzie są bezwzględnie konieczne. Cechy charakteru określają zachowanie się człowieka i jednocześnie różnicują ludzi. W analizowaniu cech osobowości ważny jest także Twój stosunek do samego siebie. Jak oceniasz siebie? Czy próbujesz realnie oceniać swoje możliwości, widząc własne zalety i wady?

Uczciwość, rzetelność i moralność – są to najbardziej pożądane cechy, docenia ją większa część szefów. Zgodnie z tym co podaje Hogan są one jednak najtrudniejsze do wykazania. Nie wystarczy je wymienić w CV, powiedzenie o sobie wprost, że jesteśmy rzetelni i uczciwi może być wręcz źle odebrane. Jak więc się tym wykazać? Może odpowiedzią na to pytanie jest zachowywać się jakby to było całkowicie oczywiste. Można zacząć od miejsca pracy, gdzie komentowanie wspaniałych rzeczy może być świetnym początkiem na zyskanie sympatii, np. znalezienie zgubionego portfela i zwrócenie właścicielowi. Podobnie można wyrażać swoje komentarze na tematy z świata polityki.

Dzięki takiej formie autoprezentacji zyskamy wiarygodność i ułatwimy sobie w rozmowie o pracę.

Kompetencje interpersonalne – jest to grupa cech, która jest bardzo ceniona w dzisiejszym świecie biznesu. Co ciekawe, niejednokrotnie szefowie sami nie mają szeroko rozwiniętych kompetencji w tym zakresie. Zdają oni sobie jednak sprawę, że przy odnoszeniu sukcesu, muszą mieć wokół siebie ludzi, którzy mają te cechy bardziej rozwinięte.

Cenieni są szczególnie ci pracownicy, którzy nie tyle wiedzą jak sprzedawać, zaś potrafią w ogóle sprzedać. Sa to zwykle ci pracownicy, którzy potrafią z anielskim spokojem uspokoić najbardziej rozjuszonych klientów i wreszcie ci, którzy są doskonali w prezentowaniu serwisu lub produktu. Warto więc podjąć się rozwoju tych umiejętności i nimi emanować.

Kreatywnośćjest to cecha, którą lubi się szczególnie przypisywać początkującym i młodym pracownikom. By wykazać się kreatywnością w sposób, który zostanie doceniony w pracy można zaproponować niewielkie lecz korzystne finansowo przedsięwzięcie. Przy czym warto zwrócić uwagę, by sugestia lub pomysł dotyczył drobiazgu a nie np. zmiany w całej firmie. To pokazanie drobiazgu przedstawia wizjonera. Można też w obliczu codziennych problemów firmowych zwrócić uwagę na to co w podobnej sytuacji zrobiła inna firma.

Elastyczność oraz szybka adaptacja. Zdolność zarówno do skutecznej i produktywnej pracy w pojedynkę, jak i w grupie, plus umiejętność pracy wielozadaniowej.

Poświęcenie oraz wytrwałość. Krótko mówiąc, zdolność i chęci do wykonywania danego zadania do momentu, aż się je ukończy, plus umiejętność rozwiązywania problemów (im się bardziej poświęcamy zadaniu, tym łatwiej jest je nam rozwiązać).

Niezawodność i odpowiedzialność. A więc: dotarcie do miejsca pracy na czas lub przed czasem, przygotowanie, skuteczność w działaniu, odpowiedzialność za to, co się robi, pewność siebie, przekonanie.

Lojalność. Pracodawcy oczekują, że będziesz lojalny wobec firmy. Lojalność to postawa, postępowanie zgodne z przepisami prawa i zdrowego rozsądku, a także prawomyślność, praworządność, wierność, rzetelność w stosunkach z ludźmi i zasadami panującymi w firmie.

Optymizm, energia, pasja – wysoce koreluje z gotowością do podejmowania zmian. Optymiści prezentują pozytywny stosunek do wszelkich nowości lub zmian. W przeciwieństwie do pesymistów, którzy skoncentrowani są na trudnościach i przeszkodach, optymiści dostrzegają wokół siebie różnorodne możliwości i korzyści. Pozytywnie interpretują rzeczywistość i wierzą, że czas pracuje na nich.

Profesjonalizm. Staraj się zbyt mocno nie przywiązywać do plotek chodzących po firmie, a także staraj się w nie angażować, co w obrazie firmy jest małostkowe i mało ważne.

Pewność siebie i zdecydowanie w działaniu. Ryzykanci traktują życie jak jedną wielką przygodę. Stawiają czoło postawionym im zadaniom. Charakteryzuje ich ciągły ruch i niepokój, nie znoszą poczucia bezpieczeństwa i stagnacji. Nudzą ich działania rutynowe i powtarzalne. Zwykle są twórcami zmian i podejmują działania innowacyjne. Pracują efektywnie w środowisku pełnym “burz i zawirowań”. Jeśli nie wierzysz w siebie i w swoje umiejętności, to w jaki sposób pracodawca ma ci uwierzyć, że dobrze wykonasz powierzone ci zadania? Silna pewność siebie i wysokie poczucie własnej godności to bardzo doceniane cechy charakteru w środowisku pracy.

Wewnętrzna motywacja. Zdolność ta zawiera w sobie dwa komponenty: elastyczność i odporność. Dzięki elastyczności możliwe jest łatwe przystosowanie się osoby do zmiennych wymagań otoczenia. Oszczędza jej to rozczarowań i frustracji. Jeśli więc szybko się uczysz i potrafisz działać samodzielnie, brawo! Ludzie elastycznie stawiają sobie cele, ale nie inwestują w ich realizację ponad miarę. W razie potrzeby szybko zmieniają plany, mając wcześniej przygotowane różne opcje. Odporność jest cechą, dzięki której ludzie nie załamują się niepowodzeniami, a popełnione błędy mają dla nich walor kształcący. Żyją raczej dniem dzisiejszym i przyszłością niż przeszłością. Nie przywiązują nadmiernej wagi do własnego statusu i funkcji. Niby zabrzmi to bardzo paradoksalnie, ale ludzie o silnej wewnętrznej motywacji potrafią celebrować własne porażki, z których więcej się uczą. Radość z sukcesu jest tak pospolita, nauka i większa motywacja po porażce mniej spotykana.

Energia i Pasja. Pasja jest rodzicem energii, która wzmacnia wszystkie pozostałe cechy. Pasjonaci rzadziej ulegają znużeniu i zmęczeniu. U progu trudnych zadań nie odczuwają lęku, a raczej są pełni energii i entuzjazmu.

Świat pracy i biznesu nigdy nie jest statyczny. Nowe technologie i nowe produkty są zawsze na horyzoncie. Ulepszenia oprogramowania firmowego, ulepszenia w systemach i inne — to wszystko wymaga lubienia tego co się robi by móc ciągle rozwijać się. Jeśli chętnie podchodzisz do tego, co nowe, i uczysz się tego, co jest wymagane do opanowania, wówczas jesteś wysoce doceniany za swoje zaangażowanie.

Twoje cechy charakteru w pracy świadczą o tobie samym. Reprezentują to, kim i jaki jesteś. Odpowiadają za to, w jaki sposób postrzegają cię współpracownicy … profesjonalistom przeprowadzających rekrutację … przełożeni …

Jeśli do tej pory miałeś kłopoty z fachowym i wiarygodnym opisaniem i przedstawieniem swojej osoby w CV, liście motywacyjnym, na rozmowie kwalifikacyjnej czy w jakiejkolwiek innej sytuacji związanej z środowiskiem pracy — teraz już wiesz, na co zwrócić szczególną uwagę!

Mam nadzieję, że wszystko o czym pisaliśmy powyżej pomoże Ci w niedalekiej przyszłości. Zapraszamy do pracy nad swoimi cechami charakteru oraz życzymy samych sukcesów.

Autor tekstu: Joanna Dwulit