Jak przygotować auto przed zimą?

0

Po pięknej jesieni, nieuchronnie następuje zima, która w tym roku ma nam dać się we znaki aurą , do której mieszkańcy Wielkiej Brytanii nie są przyzwyczajeni. To również pora wzmożonych wyjazdów np. na święta do kraju.

Wtedy właśnie nasze auto potrzebuje specjalnego potraktowania. Właściwie, to już ostatni dzwonek na przygotowanie samochodu do eksploatacji w okresie zimowym.

Oto 9 elementów, które warto jest sprawdzić w samochodzie przed nadejściem zimy:

1. ogumienie.
Na drogach UK, najpopularniejszymi oponami są opony wielosezonowe, które niestety nie nadają się na oblodzone nawierzchnie. Dlatego przed planowaniem dalszych podróży ( do kraju, gdzie warunki jazdy mogą być skrajnie inne), warto zaopatrzyć się w zimowe ogumienie. Nie czekajmy ze zmianą opon do pierwszych mrozów, wtedy kolejki w warsztatach będą ogromne.
Warto też sprawdzić ciśnienie w oponach. Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Przyczynia się również do większego spalania.

2. Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów mechanicznych w samochodzie. To on gwarantuje zatrzymanie pojazdu, a także utrzymanie go w miejscu, na przykład na pochyłości.
Dobrze jest sprawdzić stan rozkładu sił hamowania (oś przednia i tylna), oraz rozkład sił na poszczególne koła. Jest to istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa kierującego, stanowi o możliwie krótkiej drodze hamowania (pomijamy aspekty techniki jazdy).

Przy tym warto zwrócić uwagę na stan okładzin, płyn hamulcowy ( co 2 lata powinniśmy go wymienić na nowy, bez wyjątku), płynność pracy klocków w zaciskach hamulcowych, działanie hamulca ręcznego, stan linek/cięgieł hamulca ręcznego. Nie zapominajmy o przewodach, które przez wielu polskich kierowców traktowane są dziwnie drugoplanowo. Jeśli będą mocno skorodowane, lepiej je wymienić. Wilgoć, sól i chemia, jaką będą posypywane ulice przez kilka najbliższych miesięcy, przyspieszą proces korozji.

3. Kolejnym z elementów jest akumulator, który bardzo często, podczas mroźnych poranków, wielu kierowców przyprawia o zły humor, odmawiając posłuszeństwa.
W takich wypadkach najlepiej posiadać kable rozruchowe, lub w przypadku kiepskiej kondycji akumulatora, po prostu kupić nowy. Aby zyskać taką wiedzę, przed zimą warto zlecić warsztatowi wykonanie testu akumulatora odpowiednim urządzeniem. Po nim znajdziemy odpowiedź na pytanie, czy akumulator nie zawiedzie nas przez najbliższy okres zimowych spadków temperatury.

4. Światła .O tym, jak ważne jest prawidłowe ustawienie świateł, teoretycznie wiedzieć powinien każdy kierowca. Zwłaszcza, jeśli niejednokrotnie nadjeżdżający z przeciwka pojazd oślepiał go. Dlatego właśnie ustawienie świateł powinno się kontrolować przynajmniej raz w roku, ponieważ często w wyniku drgań i wstrząsów maję tendencję do zmiany położenia. Co do żarówek zupełny komfort mają użytkownicy, którzy posiadają w swoich autach rozbudowany komputer pokładowy, on zapewnia nam wszelkie informacje.

5. Pasek klinowy i alternator.
Obecnie zdecydowana większość pasków klinowych napinana jest automatycznym napinaczem. Jednak zaleca się sprawdzenie jakości samego paska, czy przypadkiem nie posiada pęknięć poprzecznych i wzdłużnych. W razie konieczności trzeba go wymienić, lub zlecić wymianę mechanikowi. Dlaczego mechanikowi Po prostu nie każdy ma warunki, jak i narzędzia do jego wymiany. Jest to często utrudnione ze względu na zabudowę paska. Co do alternatora, należy wykonać podstawowy pomiar prądu ładowania, i jakość połączeń przewodów z alternatora do akumulatora, oraz do rozrusznika.

6 .Płyn chłodniczy.
Przed zimą trzeba sprawdzić temperaturę zamarzania płynu, i w razie potrzeby wymienić go na nowy lub obniżyć temperaturę krzepnięcia poprzez dolanie koncentratu płynu chłodniczego. Należy dążyć do tego, by płyn w układzie osiągnął temperaturę krystalizacji minus 37 stopni Celsjusza- to poziom, pozwalający optymalnie zabezpieczyć silnik przed zbliżającą się zimą.

7.Wycieraczki i płyn do spryskiwaczy.
Pierwsze sygnały świadczące o zużyciu się piór wycieraczek to rozmazana/zamglona powierzchnia szyby. Obejrzyjmy dokładnie, czy pióra nie są rozwarstwione lub popękane. Należy je wymieniać przynajmniej raz w roku. Powinniśmy też dokonać wymiany płynu do spryskiwaczy na odporny na zamarzanie (potocznie mówiąc: zimowy).

8.Zawieszenie
Zwracajmy uwagę na prowadzenie pojazdu, hałasy dochodzące z zawieszenia, ściąganie pojazdu z toru jazdy – to wszystko powinno nas skłaniać do skontrolowania i ustalenia przyczyn takiego zachowania. Niesprawne działanie zawieszenia i układu kierowniczego objawia się również nadmiernym zużyciem opon, złym prowadzeniem samochodu, nadmiernym bujaniem lub przechyłami ,oraz stukami w zawieszeniu. Szczególnie niebezpieczne są luzy w układzie kierowniczym i na przegubach wahaczy, gdyż skrajne ich zużycie może doprowadzić do braku kierowalności pojazdem. Nie zapominajmy o amortyzatorach, które dbają o przyczepność kół podczas jazdy.

9.Świece żarowe i zapłonowe
Świece żarowe mają za zadanie podgrzanie wstępne komory spalania w silniku wysokoprężnym. W nowej generacji silnikach pracują przez określony czas, ale tylko przy spadkach temperatur poniżej około minus jednego stopnia Celsjusza. W jednostkach starszych konstrukcji włączają się każdorazowo, kiedy uruchamiamy silnik, a czas ich nagrzewania trwa nawet minutę. Zużyte świece żarowe mogą być przyczyną tego, że zimą silnik naszego auta nie zapali lub uruchomimy go po długiej walce. Dlatego warto sprawdzić ich stan przed spadkami temperatur. Świece zapłonowe z kolei podlegają okresowej, lub po określonej ilości przejechanych kilometrów wymianie. Tu mamy już taki komfort, że te elementy praktycznie nie zawodzą, jednak nie należy zapominać o ich wymianie we właściwym czasie.