Wypadki motocyklowe

0

Nasi wspaniali motocykliści często ulegają wypadkom drogowym i są narażeni na ciężki uszczerbek na zdrowiu – nawet w przypadku niewielkich kolizji.

Niestety, nawet wyjątkowe doświadczenie motocyklisty, czy wydanie mnóstwa pieniędzy na kombinezony, nie uchroni przed wypadkiem spowodowanym przez innego kierowcę.

Połamane kości, nadwyrężone stawy, naciągnięte ścięgna, wstrząs mózgu, uszkodzenie kręgosłupa a nawet katastrofalne urazy u motocyklistów, to codzienność dla wielu oddziałów ratunkowych, a dla motocyklisty – często młodego człowieka – jest to drastyczna zmiana dotycząca całej reszty jego życia.

Motocyklista po wypadku nieraz musi zmagać się z powypadkową traumą, ze strachem przed powrotem na trasę i z faktem że taka trauma może towarzyszyć motocykliście przez bardzo długi okres czasu a rehabilitacja może trwać latami.

Wielu motocyklistów to mężowie i ojcowie, na barkach których opiera się byt całej rodziny, a rodzina również odczuwa negatywne, finansowe konsekwencje wypadku. Polscy motocykliści na Wyspach to również ciężko pracujący dostawcy, nieustannie jeżdżący po najbardziej zakorkowanych ulicach wielkich i średnich miast.

Co więcej, niewielki wypadek, który dla kierowcy samochodu zazwyczaj kończy się jednorazowym rachunkiem za naprawę, dla motocyklisty może skończyć się otwartym złamaniem kości ramion, dłoni czy łokci. Z takim poszkodowaniem na zdrowiu nie można pracować, nie można wykonać nawet prostej czynności, nie można zjeść posiłku, nie można się ubrać bez pomocy kogoś bliskiego. Sondaże i niezależne ankiety wykazują również, że oprócz złamań kończyn górnych, najbardziej powszechnym uszczerbkiem na zdrowiu w wypadkach motocyklowych są złamania i stłuczenia dolnych kończyn, ciężkie ich poparzenia, głębokie rany ud i łydek a nawet strata palców u nóg.

Czasem niedoświadczeni motocykliści nie dbają o zakupienie dobrego obuwia i ubrania, które uchroniłoby ich przed poważnymi konsekwencjami wypadku. W takich sytuacjach niewielkie wypadki kończą się na głębokich otarciach skóry, ale nierzadko takie obrażenia mogą stać się udziałem także oświadczonego w bojach motocyklisty – latem, z powodu ciepłej pogody, nie zawsze łatwo jest pogodzić się z założeniem ciężkiej i za ciepłej skórzanej zbroi. Głębokie otarcia skóry, pomimo że wydają się niezbyt ważne, mogą zaowocować infekcją, ponieważ potrzeba takie rany często oczyszczać i zmieniać bandaże, rekonwalescencja trwa o wiele dłużej niż by się wydawało, a rany takie są niestety bolesne, często naciągnięta skóra pęka w w naturalnych miejscach zwłaszcza jeśli rana znajduje się blisko miejsc, w których skóra musi się poruszać.

To nieprawda, że motocyklista jest zawsze winny kolizji, nawet jeśli był w trakcie wyprzedzania lub jechał za szybko, w zasadzie, w znakomitej większości przypadków udaje nam się uzyskać odszkodowanie pomimo, że na początku wydaje się to niemożliwe. Poniżej podajemy okoliczności wypadków nie z winy motocyklisty, według których motocyklista może ubiegać się o odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu:

1. Sprawca wypadku wyjeżdża z drogi podporządkowanej przed maskę motocyklisty

2. Sprawca wypadku nie dostosowuje prędkości i uderza w tył motocykla

3. Sprawca wypadku skręca w prawo w czasie, kiedy motocykl wyprzedza sprawcę

4. Sprawca wypadku skraca sobie drogę poprzez wykonanie manewru przedwczesnego skrętu w lewo tuż przed maską motocyklisty, który jest np. na bus pasie

5. Sprawca zmienia pas ruchu bez sprawdzenia lusterek

6. Sprawca wykonuje manewr zawracania na drodze tuż przed maską motocyklisty

7. Sprawca wyjeżdża z drogi podporządkowanej w czasie, kiedy motocyklista wyprzedza inny pojazd

8. Sprawca nadjeżdżający z przeciwka wyprzedza inny pojazd na zakręcie

9. Sprawca cofa pojazd i uderza motocyklistę stojącego za nim

10. Sprawca opuszcza rondo nieprawidłowym pasem ruchu

11. Sprawca wjeżdża na rondo zamiast ustąpić pierwszeństwa

12. Sprawca porusza się po nieprawidłowym pasie ruchu na rondzie

13. Sprawca nadjeżdżający z przeciwka na zakręcie wjeżdża na pas ruchu motocyklisty

Pamiętajmy, że to istotne by nie oszczędzać na zakupie dobrego kasku, sprzętu, butów i odzieży ochronnej zwłaszcza kiedy pracujemy na motorze. Pamiętajmy, że przed zakupem sprzętu warto jest sprawdzić dostępne opcje i opinie o nim oraz zakupić taki sprzęt, który zminimalizuje możliwość odniesienia obrażeń w wypadku drogowym.

Jeśli jesteś ofiarą wypadku motocyklowego, zgłoś się do polskich specjalistów w kancelarii adwokackiej Graham M Riley & Co Solicitors Ltd.

Tekst pochodzi z najnowszego, sierpniowego numeru Magazynu Square.pl.