Słoneczna witamina ważna dla zdrowia

0
witamina D, słoneczna witamina,
witamina D, słoneczna witamina,

Niedobór witaminy D to „cicha epidemia”, cierpi na nią cały świat – wg szacunków problem ten dotyczy ok. miliarda osób, w tym ponad 90 proc. Polaków. Deficyt witaminy D negatywnie odbija się na całym organizmie – rośnie bowiem ryzyko cukrzycy typu 2, nadciśnienia, osteoporozy, depresji, a nawet nowotworów, w tym m.in. raka piersi, jelita grubego, prostaty. Komu najbardziej grozi niedobór witaminy D i jakie są objawy?

Niedobory witaminy D obserwuje się szczególnie u dzieci i osób starszych. Wiadomo też, że w grupie wysokiego ryzyka są również ludzie otyli (witamina D gromadzi się w tkance tłuszczowej, ale organizm nie może jej wykorzystać), o ciemnej karnacji i pracujący na nocną zmianę.

Głównym źródłem witaminy D jest światło słoneczne – ok. 80 proc. tego związku powstaje w skórze pod wpływem słońca. Niestety położenia geograficzne i klimat na przykład Polski ale i niektórych regionów Europy sprawiają, że synteza skórna zachodzi jedynie od końca kwietnia do początku września i to tylko w dni słoneczne. Warunkiem koniecznym do wytworzenia się witaminy D w skórze jest przebywanie na słońcu przez co najmniej kwadrans i odsłonięcie min. 20 proc. powierzchni ciała. Warto również wiedzieć, że stosowanie filtrów przeciwsłonecznych, choć konieczne, osłabia produkcję witaminy D. Jej wytwarzaniu nie sprzyja również wiek (u starszych ludzi proces ten słabnie), a także coraz częściej występujący smog.

Witaminę dostarczamy do organizmu również z pożywieniem (jej najlepsze źródła to m.in. tłuste ryby, żółtka jaj, mleko). Eksperci podkreślają, że odpowiednią dietą można zaspokoić ok. 20 proc. zapotrzebowania na witaminę D, to preferując żywność wysoko przetworzoną jeszcze bardziej zwiększamy ryzyko niedoboru tego związku.

Po czym poznasz, że cierpisz na niedobór witaminy D? Wprawdzie objawy są niespecyficzne, jeśli jednak obserwujesz u siebie poniższe symptomy, prawdopodobieństwo jest spore.
– Częste infekcje

Niedobór witaminy D osłabia układ odpornościowy, zwiększając ryzyko nie tylko przeziębień, grypy czy infekcji górnych dróg oddechowych, ale również zakażeń i chorób autoagresywnych (organizm atakuje własne zdrowe komórki), jak np. łuszczyca.

– Zaburzenia nastroju

Niedobór witaminy D ma niekorzystny wpływ również na działanie mózgu, prowadząc m.in. do pogorszenia samopoczucia, zachowań impulsywnych, agresji. Naukowcy twierdza też, że niedostateczna ilość tego związku zwiększa ryzyko depresji. skąd taki wpływ witaminy D na stan psychiczny? Badania wykazały, że wpływa on na poziom serotoniny – neuroprzekaźnika, który reguluje emocje; często nazywa się ją hormonem szczęścia.

– Problemy ze snem

Niedobór witaminy D wpływa na układ nerwowy, nie tylko obniżając nastrój, ale również pod postacią zaburzeń snu, w tym większego zapotrzebowania na sen, także problemów z koncentracją, bólów głowy. Dolegliwości te mogą być konsekwencją obniżenia przyswajalności wapnia, związanego właśnie z niedoborem witaminy D (jedną z jej ważniejszych funkcji jest regulowanie przyswajania i zużycia wapnia w organizmie).

– Uczucie ciągłego zmęczenia

Znużenie, przedłużające się zmęczenie i brak energii również mogą świadczyć o niedoborach witaminy D. Gdy związku tego jest w organizmie zbyt mało, mogą również pojawić się osłabienie mięśni, większa wrażliwość na ból, w tym uczucie bolesności skóry, kości czy stawów. Uczucie wyczerpania przy braku dostatecznej ilości witaminy D związane jest z zaburzeniem absorpcji wapnia, który odgrywa ważną rolę w procesach energetycznych.

– Problemy z zębami

Witamina D ma wpływ na rozwój i kondycję zębów. Dzięki niej dochodzi do prawidłowego wykształcenia się szkliwa i odpowiedniego „wbudowania” w zęby wapnia (głównego budulca i zębów, i kości). Niedobór witaminy D oznacza słabsze zęby, bardziej podatne na próchnicę i wypadanie.

– Nadmierne wypadanie włosów, problemy ze skórą

Witamina D reguluje proces regeneracji skóry – zaburzenie go może skutkować stanami zapalnymi, większą wrażliwością na czynniki zewnętrzne (mróz, wiatr, zanieczyszczenie powietrza), tendencją do powstawania zmarszczek, łamliwymi paznokciami, powolnym gojeniem się ran. Od dawna wiadomo też, że witamina D jest ważna dla kondycji włosów – m.in. pobudza mieszki włosowe do wzrostu. Jej niedobór może być przyczyną nadmiernego wypadania włosów (za normę uważa się utratę ok. 100 włosów dziennie).

– Podatność na złamania

Witamina D zapewnia nie tylko dobrą kondycję zębów, ale, co za tym idzie, również kości. Jej niedobory skutkują m.in. zahamowaniem procesu tworzenia się nowej kości, zwiększoną kruchością i większym ryzykiem złamania. Długotrwały niedobór witaminy D może doprowadzić do krzywicy (u dzieci) i osteopenii (obniżenia gęstości kości), która nieleczona może skończyć się osteoporozą