Rób co chcesz, tylko nie pal !

0
Rzucić palenie nie jest łatwo, a nałogowcem jest się ponoć przez całe życie. Nic dziwnego, że ci, którzy w końcu chcieliby przestać „puszczać dymka”, muszą mieć wsparcie.

National Health Service (NHS) uruchomił infolinię, która każdego roku pomaga tysiącom ludzi skończyć z nałogiem. Zadaniem pracownika NHS jest wesprzeć osobę, która zgłasza się po pomoc i doradzić, jak zacząć walkę z nałogiem, a także udzielić niezbędnych informacji na temat grup wsparcia w twojej okolicy.
Infolinia działa pod bezpłatnym numerem telefonu 0800 169 0 169 i jest czynna od godz. 7-ej rano do 11-tej wieczorem.

Brytyjski rząd również stara się zapobiegać rozpowszechnianiu tego nałogu głównie sród młodzieży.
Badania dowodzą, że osoby, które zaczynają palić w wieku 15 lat są trzykrotnie bardziej narażone na śmierć z powodu raka, niż osoby, które rozpoczynają palenie po 20-tym roku życia.

6 kwietnia br. w życie weszła w życie nowa ustawa zabraniająca sprzedawcom w supermarketach eksponowania wyrobów tytoniowych. Ma ona na celu zmniejszenie liczby palaczy w Wielkiej Brytanii. Jest jednocześnie odpowiedzią na wyniki badań Departamentu Zdrowia, które potwierdzają, że eksponowane w sklepach papierosy jedynie zachęcają młodzież do nałogu.

Poza tym od kilku lat, a dokładnie od 1 lipca 2007 r. palenie papierosów w zamkniętej przestrzeni publicznej jest w Wielkiej Brytanii niezgodne z prawem. Zakaz palenia obowiązuje w kawiarniach, restauracjach, w centrach handlowych, na stacjach kolejowych.
A jak skutecznie i raz na zawsze rzucić palenie? Są na to sposoby, niektóre nawet dość… dziwne. Jakie? Sprawdź!

1.Aspekt finansowy
Oczywiście zdrowie jest najważniejsze, ale poza aspektem zdrowotnym bycie palaczem sporo kosztuje. 21 marca br. na skutek 5-procentowego wzrostu cła na tytoń i napoje alkoholowe, produkty te podrożały jeszcze bardziej. Jeśli mieszkasz w Wielkiej Brytanii i palisz dziennie 10 papierosów, to rocznie tracisz na nie ok. 1200 funtów. Co prawda nasi rodacy wyspecjalizowali się w sprowadzaniu polskich papierosów za znacznie niższa cenę, jednak biorąc to pod uwagę, dwa pakiety miesięcznie to koszt 80 funtów, to tez wcale nie mało.

2.Środki zastępcze
Bardzo powszechną metodą jest stosowanie środków zastępczych, czyli terapia nikotynowa zastępcza. To popularne ostatnio pastylki, tabletki, gumy do żucia czy plasterki przyklejane na ramię. Produkty te zawierają w sobie nikotynę sztucznie wytworzoną w laboratorium. W czasie ssania pastylek czy żucia gumy nikotyna przenika do śluzówkę w jamie ustnej do organizmu, podobnie w wypadku nikotyny zawartej w plasterkach. Ta przenika do krwiobiegu przez skórę.

3. Hipnoza.
Dzięki niej można świadomie kierować warstwami podświadomości w człowieku. Wprowadzenie w stan hipnozy pomaga wzmocnić komunikowanie ze strukturami emocjonalnymi człowieka, a przez to kształtować wolę palacza.

4. Akupunktura
Chociaż nie kojarzy się ze sposobem na rzucenie palenia, to jest to tego wykorzystywana. Przez nakłuwanie ciała igłami pobudzane są punkty na ciele, a to sprawia, że do mózgu wysyłane są impulsy, które zmniejszają w mózgu chęć sięgnięcia po papierosa. Metoda nieco bolesna, ale skoro chce się rzucić palenie, można trochę pocierpieć.

5. Słodycze
Niektórzy uważają, że zajadanie głodu nikotynowego słodyczami to dobry pomysł. Zamiast po papierosa sięgają po ciastko lub cukierek, ale oby nie za często. W przeciwnym razie zamiast raka płuc można zachorować na cukrzycę!

6.Hobby
Warto zająć się czymś, by nie myśleć o paleniu. W końcu palenie papierosów to nałóg, a wiadomo, że o nałogu myśli się bardzo często. Trzeba znaleźć coś, co pozwoli zająć ci myśli i ręce. Może nowe hobby, dodatkowa praca, ciekawa lektura, a może… wystarczy się zakochać?

7. Motywacja
O swoim planie rzucenia palenia najlepiej powiedzieć bliskim. Wtedy nie będziesz tak narażony na to, że ktoś znajomy będzie namawiał cię na papieroska. A poza tym, wiadomo, że nie ma to jak grupa wsparcia.

W dymie tytoniowym występuje pod postacią gazu lub cząsteczek ponad 4000 związków chemicznych. Badania empiryczne udowodniły, że ponad 40 czynników ma działanie rakotwórcze. Dym papierosowy inhalowany przez palacza wywiera szkodliwy wpływ na prawie wszystkie organy: podrażnia błonę śluzową jamy ustnej, przełyku i żołądka; ma właściwości alergizujące, zatruwa układ oddechowy, sercowo-naczyniowy, nerwowy, trzustkę, pęcherz moczowy, prowadzi do mutacji oraz rakotwórczych zmian komórkowych. Palenie ma negatywny wpływ na procesy życiowe m.in.: immunologiczne i hormonalne itp. Do najbardziej szkodliwych związków toksycznych należą: tlenek węgla, tlenki azotu, cyjanowodór.

Palenie tytoniu jest na świecie przyczyną prawie 4 milionów zgonów rocznie.

Każdy papieros skraca życie średnio o 5,5 minuty, czyli przeciętny palacz dobrowolnie rezygnuje z 5 lat życia.