Problem bólu pleców nie musi być problemem

0
Hochwertige Massage massaggio di classe by Klaus Pichler, (CC BY-ND 2.0)

Według światowej Organizacji Zdrowia ponad 80% ludzi na całej kuli ziemskiej miało, ma lub doświadczy bóli pleców w niedalekiej przyszłości. Jednakże ból pleców wcale nie musi być nieuchronny i można jemu przeciwdziałać na kilka różnych sposobów.

Najczęstrzymi przyczynami powstawania bóli pleców są: uszkodzenia aparatu mięśniowo-wiązadłowego podtrzymującego kręgosłup, ucisk na nerw wychodzący z kręgosłupa, uwypuklenie (hernia) krążka miedzykręgowego i zmiany zwyrodnieniowe w obrębie kręgosłupa związane z wiekiem. Innymi rzadziej występującymi powodami są infekcje i guzy (nowotworowe lub nie) kręgosłupa. Nieprawidłowa postawa ciała, długotrwała praca w jednej pozcji, częste schylanie i dźwiganie przedmiotów prowadzą do powstawania bóli pleców w dłuższym bądź krótszym okresie czasu. I tutaj pojawia się pytanie: co robić by nie bolało?
Proste pytanie to i prosta odpowiedź. Otóż- ćwiczyć!!! W erze internetu i mediów społecznościowych bardzo łatwo jest znaleźć ćwiczenia lub zestawy ćwiczeń ukierunkowane na bóle pleców. Jednakże nie wszystkie przykłady ćwiczeń będą odpowiednie dla każdego cierpiącego. Trzeba o tym szczególnie pamiętać porównując do siebie podobnie wyglądające objawy bólu kręgosłupa u dwojga różnych osób. Zbliżone objawy np. okolica, natężenie i rodzaj bólu nie muszą jednoznacznie świadczyć o tej samej lub podobnej przyczynie dolegliwości.  Aby mieć pewność co do trafności wybranych ćwiczeń lub by dowiedzieć się co jest przyczyną bólu, najlepiej jest zasięgnąć porady specjalisty w tym wypadku fizjoterapeuty. Podczas wizyty rolą fizjoterapeuty jest zdiagnozowanie przyczyny bólu i wdrożenie odpowiedniej procedury leczniczej. Skuteczną bronią w walce z bólami kręgosłupa są: manipulacja i mobilizacja kręgosłupa, masaż leczniczy, zabiegi fizykalne, tj. prądy TENS, ultradźwięki, jonoforeza i fonoforeza. Nie można zapominać o zestawie ćwiczeń rehabilitacyjnych jako nierozerwalnej części programu rehabilitacyjnego. Program leczenia powininen być dostosowany indiwidualnie do potrzeb pacjenta. Głównym celem rehabilitacji jest poprawienie jakości codziennego życia tj. zmniejszenie bólu i stopniowy powrót do czynności wykonywanych wcześniej a utraconych z powodu bólu pleców. Tutaj trzeba też nadmienić, że oczekiwania pacjenta co do szybkości powrotu do pełnej sprawności w trakcie procesu leczenia i rehabilitacji muszą być realistyczne. Dla przykładu, będzie niezmernie trudno wyleczyć pacjenta cierpiącego na ból pleców od 6 miesięcy w trakcie jednej czy dwóch wizyt.
Reasumując- kręgosłup pełni bardzo ważną rolę w naszym organizmie, warto więc dbać o jego kondycje regularnie ćwicząc i korzystając z porad specjalistów.

Mity i fakty dotyczących bóli pleców

Mit nr.1: ruch spowoduje zwiększenie i tak już obecnych dolegliwości bólowych.              Fakt: ludzie boją się być aktywni, jednakże ruch jest podstawą do utrzymania i stopniowego polepszenia stanu fizycznego w codziennych obowiązkach.

Mit nr.2: jeśli boli to nie powinno się ćwiczyć a wszczególności wykonywać treningu siłowego.
Fakt: ból pleców nie powinien powstrzymywać pacjenta od regularnych ćwiczeń. Badania potwierdzają skuteczność ćwiczeń siłowych w poprawie i utrzymaniu dobrej kondycji wszystkich struktur kręgosłupa. Trening siłowy musi być prowadzony pod okiem doświadczonego instruktora w celu uniknięcia ryzyka uszkodzenia kręgosłupa przez niewłaściwą technikę treningu.
Mit nr.3: rezonans magnetyczny lub tomografia komputerowa wskażą przyczynę bólu.
Fakt: nie ma 100% pewności, że powyższe badania pokażą powód dolegliwości. Zdarza się, że u pacjenta z bólem pleców prześwietlenie nie wykazuje żadnych zmian w obrębie kręgosłupa. Natomiast u ludzi niemających problemu z kręgosłupem prześwietlenia ujawniają zmiany chorobowe co ma wpływ na samopoczucie i ich kondycję psychiczną.

Mit nr.4: ból jest jednoznaczny z uszkodzeniem kręgosłupa.
Fakt: było to stare podejście medycyny. Obecnie ból pełni ważną funkcje w regulowaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu. W tym wypadku ból jest określany jako sygnał ostrzegawczy wysyłany przez organizm by uchronić pacjenta przed długotrwałym jego działaniem na szkodę kręgosłupa.

Autor: Marcin Główka-fizjoterapeuta

Tekst pochodzi z najnowszego numeru Magazynu Square.pl. Znajdziecie go w polskich sklepach na terenie Szkocji a w wersji online – tutaj