Nowy rok bez fajek! Jak rzucić palenie w UK?

0
E-Cigarette by Vaping360, (CC BY 2.0)

O tym, że palenie papierosów szkodzi, napisano i powiedziano już wiele – jednak temat ten powraca choćby z powodu statystyk, z których wynika, że liczba osób palących w Wielkiej Brytanii wzrasta. I to mimo wysokich cen wyrobów tytoniowych na Wyspach.

6 kwietnia 2016 roku w życie weszła ustawa zabraniająca sprzedawcom w supermarketach eksponowania wyrobów tytoniowych. Ma ona na celu zmniejszenie liczby palaczy w Wielkiej Brytanii. Jest jednocześnie odpowiedzią na wyniki badań Departamentu Zdrowia, które potwierdzają, że eksponowane w sklepach papierosy jedynie zachęcają młodzież do nałogu.

Badania dowodzą, że osoby, które zaczynają palić w wieku 15 lat są trzykrotnie bardziej narażone na śmierć z powodu raka, niż osoby, które rozpoczynają palenie po 20-tym roku życia.

Wiadomo – zdrowie jest najważniejsze, ale bycie palaczem sporo kosztuje. Po ostatniej podwyżce paczka papierosów jest droższa o 37 pensów. Jeśli mieszkasz w Wielkiej Brytanii i palisz dziennie 10 papierosów, to rocznie tracisz na nie ok. 1200 funtów! Tylko pomyśl o wszystkich rzeczach, które można było kupić za te pieniądze.

Zagrożenia dla zdrowia

Osoby, które palą regularnie, są dużo bardziej narażone na pewne choroby w dorosłym wieku. Należą do nich: rak płuc, choroby serca i rozedma płuc. Palenie niekorzystnie wpływa również na płodność.

Mimo, że to nikotyna jest składnikiem, który sprawia, że papierosy wciągają, to przede wszystkim inne związki chemiczne w nich zawarte niszczą zdrowie, powodując uszkodzenie kubków smakowych, starzenie się skóry, przebarwienie zębów… nie mówiąc już o przesiąkniętych zapachem tytoniu ubraniach.

Mity na temat palenia

Wiele osób nawet nie próbuje zrezygnować z nałogu, bo słyszało o różnych „skutkach ubocznych”. W rzeczywistości większość z nich to mity:

  • papierosy sprawiają, że jesteśmy zrelaksowani

– to nieprawda. W rzeczywistości, palenie przyspiesza tętno.

  •  rezygnacja z palenia oznacza, że dużo przybierzesz na wadze

– owszem apetyt może wzrosnąć, zwłaszcza na początku, ale kilka dodatkowych kilogramów jest dużo zdrowsze niż bycie nałogowym palaczem

  • im jesteśmy starsi, tym łatwiej nam rzucić palenie

prawda jest taka, że im dłużej zwlekasz, tym trudniej będzie ci zrezygnować z papierosów

Gdzie szukać pomocy?

Jak rzucić palenie? Najlepiej raz a dobrze. Tyle teorii, bo w praktyce – wiadomo, bywa różnie. O ile jednym (raczej nielicznym) podjęcie decyzji o zerwaniu z tym szkodliwym i kosztownym nałogiem przychodzi łatwo, o tyle drugich już sama myśl o odstawieniu papierosów przeraża bardziej, niż wszystkie, często bardzo drastyczne ulotki i plakaty traktujące o chorobach wynikających z palenia razem wzięte.

Próby rzucenia palenia częściej kończą się powodzeniem, gdy palacz dokładnie przemyśli strategię walki z nałogiem, przygotuje się psychicznie, zapewni odpowiedni zapas środków farmakologicznych. Osobom mieszkającym w Wielkiej Brytanii, które nie czują się na siłach, aby samodzielnie stanąć do walki z nałogiem, zaleca się kontakt z wyspecjalizowanymi organizacjami lub specjalistami i uczestnictwo w grupach wsparcia.

Badania wskazują, że osoby rzucające palenie i stosujące nikotynową terapię zastępczą mają dwa razy większe szanse na zerwanie z nałogiem niż palacze, którzy walczą z nim bez „wspomagania”.

Nikotynowa Terapia Zastępcza

Czym jest nikotynowa terapia zastępcza (NTZ, ang. nicotine replacement therapy)? To ogólna nazwa leczenia, które z powodzeniem stosuje się od ponad trzech dekad. Środki stosowane w NTZ (czyli preparaty zawierające czystą nikotynę) służą stłumieniu objawów abstynencji i uwolnieniu palacza od kontaktu z substancjami znajdującymi się w bardzo szkodliwym dymie papierosowym.

Nikotynowa Terapia Zastępcza zalecana jest osobom, które każdego dnia wypalają co najmniej 20 papierosów, które po swojego pierwszego papierosa sięgają w pół godziny po przebudzeniu i które – po to, aby zapalić – budzą się w nocy. NTZ stosuje się przede wszystkim zaraz po całkowitym zaprzestaniu palenia (wtedy stężenie nikotyny gwałtownie się zmniejsza, palacz odczuwa najsilniejszy głód).

Jeśli jest to konieczne – Nikotynową Terapię Zastępczą stosuje się także podczas drugiego etapu leczenia, kiedy głód jest względnie opanowany, ale kiedy palacz wciąż nie czuje się na tyle mocny, by całkowicie zrezygnować z nikotyny (w takich wypadkach osobie wychodzącej z nałogu zaleca się preparaty z mniejszymi dawkami nikotyny).

Do najpopularniejszych środków należą:

* Plastry nikotynowe – dyskretne, łatwe w stosowaniu i (w zależności od rodzaju) o różnej sile działania. Nałogowi palacze powinni zaczynać od plastrów z najwyższą dawką!

* Gumy do żucia z nikotyną – dostępne w różnych dawkach i różnych smakach

* Inhalatory – plastikowe, wyglądem przypominające papierosa. Inhalatory to dobry środek dla osób, które odruchowo sięgają po papierosa i „lubią” się zaciągać

* Spraye do ust i nosa – w tym przypadku nikotyna jest przyswajana błyskawicznie, przez co spraye polecane są osobom, które bezskutecznie stosowały inne środki NTZ

* Tabletki i pastylki do ssania – działają jak gumy i pozwalają na samodzielne kontrolowanie dawki.

Ważne! Przed zażyciem preparatu stosowanego w terapii zastępczej – niezależnie od tego, czy będzie to środek dostępny na receptę czy guma lub plaster kupiony w hipermarkecie – należy dokładnie przeczytać dołączoną do niego ulotkę. Preparaty te są bezpieczne i dokładnie przetestowane (mogą z nich korzystać nawet 12-letnie dzieci i mamy karmiące!).

Jednak w przypadku, gdy cierpimy na (na przykład) cukrzycę – ich samodzielne i nierozważne stosowanie może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych.

Oczywiście, rzucenie palenia bez stosowania Nikotynowej Terapii Zastępczej jest możliwe. Jednak NTZ zwiększa znacząco szansę na to, że palaczowi uda się nie tylko szybciej i skuteczniej, ale i względnie bezboleśnie zerwać z nałogiem.

W ten, czy w inny sposób warto zawalczyć o swoje zdrowsze jutro.

Rzucanie palenia w Szkocji:

Infolinia – 0800 84 84 84

NHS Smoke Free Scotland – KLIKNIJ TUTAJ