Kupiłem nowe i zaraz się zepsuło? Co mogę z tym zrobić?

0
Warranty Void if Seal Broken by Eirik Solheim, (CC BY-SA 2.0)

Niestety, ludzie często są poszkodowani przez wadliwe lub niebezpieczne produkty. Kupując nową rzecz, spodziewasz się, że zanim trafi w ręce konsumenta, przejdzie ona serię testów bezpieczeństwa. W większości przypadków zanim produkt zostanie sprzedany, jest sprawdzony i bezpieczny w użyciu. Ale nie zawsze… 

Zdarzają się wadliwe produkty prześlizgujące się przez sieć testów i badań. Na przykład, jeśli wypadek był spowodowany wadliwym produktem, takim jak krzesło zakupione i przyniesione do domu, które następnie złamało się pod wagą puszystego ciała. Lub sprzętem elektrycznym, który spalił się krótko po zakupie i poparzył cię, nawet nieznacznie. W takich sytuacjach byłbyś uprawniony do roszczenia odszkodowania od producenta wadliwego produktu lub od podmiotu, który sprzedał produkt.

Niebezpieczne produkty to również produkty żywnościowe, które są w sprzedaży a nie są bezpieczne do spożycia – na przykład trujące grzyby z lasu w kobiałce kupionej w sklepie. Lub po prostu zepsute jedzenie dopuszczone do sprzedaży przez właściciela sklepu. Jeśli doznasz zatrucia pokarmowego w wyniku spożycia takiego produktu , możesz złożyć roszczenie o odszkodowanie.

Niedawno pomogliśmy Panu C, który został ranny, gdy krzesło, na którym siedział, zapadło się pod nim. Pan C kupił standardowe białe plastikowe krzesła z dużego supermarketu, zaledwie dwa dni przed wypadkiem. Pan C to zwyczajny człowiek, który potrzebował paru krzeseł do ogrodu. Usiadł na jednym z nich i w wyniku upadku plecy bolały go przez dłuższy czas. Pan C nie był już mlodym człowiekiem, był właścicielem małej restauracji w której wciąż pracował i bardzo przeżył ten upadek.

Z powodu odniesionych ran, klient nie mógł wrócić do swojego zawodu przez kilka miesięcy po wypadku, ponieważ miał trudności ze staniem przez dłuższy czas. Musiał wziąć wolne w pracy i zatrudnić pracownika na zastępstwo.

Dzięki naszej pomocy, dostawca krzesła przejął odpowiedzialność za wypadek. Udało nam się uzyskać odszkodowanie w wysokości 14 tysięcy funtów dla tego starszego pana.

Aby złożyć roszczenie o odszkodowanie z tytułu wadliwego produktu, musisz udowodnić, że inna osoba była odpowiedzialna za twoje obrażenia.

Aby pomóc sprawie, należy jak najszybciej poinformować osobę odpowiedzialną za wypadek spowodowany niebezpiecznym produktem, zanotować wypadek w książce wypadków o ile to możliwe, wpisać nazwiska i adresy świadków wypadku oraz, w razie potrzeby, zrobić zdjęcia wadliwego produktu. Powinniśmy również zachować oryginał dowodu zakupu niebezpiecznego produktu, ponieważ może być wymagany jako dowód.

Jeśli masz zamiar ubiegać się o zwrot kosztów, takich jak koszty związane z rachunkiem za produkt i koszty podróży w ramach twojego roszczenia z tytułu uszkodzenia produktu, pamiętaj, aby zachować dowody. W sprawach odszkodowawczych nie można rościć o odszkodowanie bez dowodów.

W Zjednoczonym Królestwie obowiązuje standardowy okres trzech lat, w którym należy złożyć wniosek o odszkodowanie za poszkodowanie na zdrowiu. Jeżeli postępowanie sądowe nie zostanie wszczęte przed sądem w ciągu trzech lat, można utracić prawo do roszczenia. Termin trzech lat zwykle rozpoczyna się albo od daty wypadku, albo od daty, kiedy zrozumiałeś, że twoje obrażenie było związane z pierwotnym wypadkiem lub z wystawieniem na działanie produktu (w zależności od tego, co nastąpi później), zwaną datą wiedzy.

Autor: Barbara Dytwinska
Kancelaria prawna Graham M Riley & Co Solicitors Ltd

Informacji zawartych w tym artykule nie należy traktować jako porad prawnych. Służą one wyłącznie do celów informacyjnych.