Czy potrzebujemy suplementu diety wit. D?

0
Young Woman Meadow Concerns Relax Rest Sun Sunny by silviarita (CC0 1.0)

Być może widzieliście nagłówki mówiące, że suplementy witaminy D nie poprawiają zdrowia kości ani nie zapobiegają złamaniom i upadkom, mimo że oficjalne porady mówią, że każdy powinien wziąć je pod uwagę – szczególnie jesienią i zimą.

Jaka jest prawda?

Dlaczego potrzebujemy witaminy D?

Suplementy witaminy D są przedmiotem gorącej debaty od wielu lat. Niektórzy twierdzą, że zachowują zdrowe kości i pomagają zapobiegać przeziębieniom i grypie, podczas gdy inni twierdzą, że są stratą pieniędzy.

Witamina D pomaga kontrolować ilość wapnia i fosforanów w naszych ciałach, co jest potrzebne dla zdrowia kości, zębów i mięśni. Zwykle powstaje, gdy skóra jest wystawiona na działanie promieni słonecznych – więc mamy jej dużo na wiosnę i latem.

Ale jesienią i zimą, gdy światło słoneczne jest rzadkie, wytwarza się mniej witaminy i okazuje się że niedobór witaminy D dotyczy jednej na pięć osób w Wielkiej Brytanii.

Chociaż witamina D jest zawarta w niektórych pokarmach, jednak trudno w ten sposób uzyskać zalecaną dawkę.

Dlatego w 2016 r. urzędnicy ds. zdrowia stwierdzili, że każdy powinien pomyśleć o zażywaniu dziennej dawki witaminy D, ponieważ niektórym osobom trudno byłoby zaspokoić zalecaną przez ekspertów dzienną dawkę 10 mikrogramów (400 IU). Porada ta ma na celu ochronę zdrowia kości i mięśni.

Nie oznacza to jednak, że każdy musi kupować suplementy – po prostu należy zastanowić się, czy jej potrzebujemy.

Badanie stojące za nagłówkami gazet jest dużą metaanalizą 81 poprzednich badań nad witaminą D i zdrowiem kości, ale tylko cztery z tych badań dotyczyły osób, które faktycznie miały niedobór witaminy.

Zdrowi ludzie ze zdrowym poziomem witaminy D prawdopodobnie nie dostrzegą żadnych korzyści.

Public Health England odpowiedziała, że jej porady są nadal odpowiednie.

Inni niezależni eksperci również byli krytyczni, wskazując na fakt, że przyjmowanie suplementów działa tylko wtedy, gdy masz niską zawartość witaminy.

Prof. Adrian Martineau, z Queen Mary University of London, powiedział, że wyniki „nie dają żadnego powodu, aby ponownie rozważyć” bieżące porady.

Prof. Martin Hewison z Towarzystwa Endokrynologicznego powiedział: „Prawie wszystkie próby suplementacji witaminą D pokazały, że suplementacja jest skuteczna tylko wtedy, gdy na początku cierpisz na niedobór witaminy D”.

„W związku z tym korzyści wynikające z suplementacji witaminą D były trudne do ustalenia, nawet jeśli dotyczyło to dużej liczby osób”.

Naukowcy, pisząc w The Lancet Diabetes and Endocrinology, mówią, że „potrzeba więcej badań”.

Niedobór definiuje się jako poziom witaminy D poniżej 25 nanomoli na litr surowicy krwi (nmol / l).

Kto powinien zażywać witaminę D?

– Wszyscy powyżej czwartego roku życia powinni spożywać codziennie 10 mikrogramów (400 IU) witaminy D, szczególnie od października do marca, i rozważyć przyjęcie suplementu.

– Kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz grupy ryzyka (np. osoby z grup mniejszości etnicznych o ciemnej skórze, osoby starsze w domach opieki i osoby noszące ubrania pokrywające większość skóry) powinny zażywać 10 mikrogramów witaminy D dziennie przez cały rok.

– Dzieci w wieku od pierwszego do czwartego roku życia powinny przyjmować 10 mikrogramów suplementów witaminy D przez cały rok.

– Wszystkie dzieci od urodzenia do pierwszego roku życia powinny przyjmować od 8,5 do 10 mikrogramów witaminy D dziennie (szczególnie karmione piersią).

Public Health England zwraca uwagę na to, że zdrowa, zrównoważona dieta i krótkotrwałe przebywanie na słońcu oznacza, że większość ludzi otrzyma dzienną dawkę witaminę D, której potrzebują na wiosnę i lato.

Jakie pokarmy zawierają witaminę D?

– oleista ryba

– czerwone mięso

– wątróbka

– żółtka

Źródło: bbc.co.uk