Nauczanie religii i światopoglądów zamiast RE

0
Students Classroom Learn School Children by ludi (CC0 1.0)

Eksperci twierdzą, że edukacja religijna w angielskich szkołach powinna zostać przemianowana na „religię i światopogląd”, aby odzwierciedlić różnorodność współczesnej Wielkiej Brytanii.

Raport końcowy Komisji Edukacji Religijnej mówi, że przedmiot ten powinien zawierać niereligijne światopoglądy, a także opis znaczących wyznań.

Raport ten podąża za badaniami sugerującymi, że co najmniej jedna czwarta szkół łamie prawo dotyczące nauczania RE (religii).

Bez gruntownego przeglądu przedmiot mógłby zaniknąć – ostrzegają autorzy.

Niezależna Komisja została utworzona dwa lata temu przez Radę ds. Edukacji Religijnej Anglii i Walii, w związku z rosnącymi obawami co do jakości lekcji z RE.

Do jej zadań należą między innymi zbadanie:

– Obaw, że słabe zajęcia RE mogą pozostawić uczniów nieświadomych lub bigoteryjnych.

– W ilu szkołach nie przeprowadza się zajęć RE.

Raport komisji potwierdza, że ​​jakość RE w szkołach jest „bardzo zmienna”.

W niektórych szkołach istnieje bardzo dobra praktyka – potwierdza raport – ale w innych przypadkach ilość czasu przeznaczonego na ten przedmiot jest zbyt mała, a podmiot cierpi z powodu powszechnego spadku liczby wykształconych nauczycieli.

Nowy przedmiot pozwoli uczniom uczyć się różnych tradycji wielkich religii takich jak: chrześcijaństwo, buddyzm, hinduizm, islam, judaizm i sikhizm. Jednocześnie obok nich młodzież będzie mogła spojrzeć na niereligijne światopoglądy jak humanizm, sekularyzm, ateizm i agnostycyzm.

„Życie w Wielkiej Brytanii, a nawet życie w naszym świecie, bardzo różni się od życia w 1970 roku, kiedy RE zaczęła obejmować inny świat religii i przekonań poza chrześcijaństwem”, mówi dr John Hall, ksiądz, dziekan Westminsteru i były dyrektor naczelny Kościoła Anglii.

Uważa on, że nigdy nie było tak ważne dla ludzi, aby zrozumieć główne tradycje wiary oraz różnorodność światopoglądów, aby „osiągnąć biegłość w odnoszących się do osób z różnych tradycji i poglądów z własnymi”.

Komisja chce aby rząd zmienił ustawę o RE, tak aby upewnić się, że wszyscy uczniowie, bez względu na rodzaj szkoły do której uczęszczają – w tym szkoły wyznaniowe i akademie – mają pełny dostęp do proponowanego nauczania religii i światopoglądów.

Andrew Copson, prezes Humanists UK, nazwał zalecenia „jednorazową szansą na uratowanie nauczania religijnych i niereligijnych poglądów na świat”.

Departament Edukacji powiedział, że zajmie się zaleceniami raportu.

Źródło: bbc.co.uk